2020 Uptime Institute datacenteronderzoek

Personeels-pijplijn: werk in uitvoering

Eigenaren en exploitanten van datacentra maken zich lange tijd zorgen over een gebrek aan gekwalificeerd, beschikbaar personeel.

Het aantal, de omvang en de jobbehoeften van faciliteiten zijn zeer snel gegroeid – sneller dan de meeste rekruteringspraktijken hebben aangepast. Er is ook de dreiging van een “zilveren tsunami”, wanneer een regiment van ervaren professionals snel met pensioen gaat en talloze openstaande banen en een enorme ervaringskloof achter laat.
Al minstens tien jaar zeggen leden van het Uptime Institute Network en anderen dat het werven van personeel moeilijk is. De genoemde redenen zijn onder meer:

  • In veel landen is er een algemeen tekort aan technisch personeel
  • In veel regio’s is de vraag naar personeel door nieuwbouw drastisch toegenomen.
  • De sector is grotendeels onzichtbaar. De meeste studenten / leden van het grote publiek hebben een lage mate van bekendheid met datacenters of de loopbaantrajecten van de sector, waardoor ze carrières over het hoofd zien die sommigen lonend zouden vinden.
  • Gender- en andere demografische onevenwichtigheden hebben sommige kandidaten mogelijk ervan weerhouden om een ​​carrière in het veld te zoeken en hebben de omvang van het arbeidsaanbod verkleind. Voor degenen die in de branche werken, kan een gebrek aan diversiteit problemen met het behoud van personeel veroorzaken (naast andere negatieve punten).
  • Fundamentele aspecten van de baan – zoals ingeroosterd worden voor werk in de tweede of derde ploeg (vooral in 24/7 operaties); beperkt loon; en hoge vaardigheidseisen voor zelfs instapposities – kunnen het aantal gekwalificeerde kandidaten verminderen.
  • Het resultaat is een tekort aan bekwame kandidaten dat een crisis begint te naderen.

Zoals figuur 18 laat zien, zei de helft van de respondenten dat ze moeite hadden met het vinden van gekwalificeerde kandidaten voor openstaande vacatures – tegen 41% een jaar eerder en 38% in 2018.

De intreding van de hyperscales op de markt heeft een dramatisch effect gehad in sommige gebieden. Van de ondervraagden zegt 16% moeite te hebben met het behouden van personeel, omdat ze worden ingehuurd door concurrenten (blijven datacenterwerk doen), terwijl 11% zegt moeite te hebben met het behouden van personeel, omdat ze worden ingehuurd door niet-concurrenten (niet datacenter werk doen).
Sommige operators werven buiten de branche en herscholen personeel veel actiever. Velen wenden zich tot uitbestede middelen. Terwijl de meesten (54%) zeggen voornamelijk gebruik te maken van een intern personeelsmodel, gebruikt een aanzienlijk deel (39%) een mix van intern en extern personeel (zie Figuur 19). Een klein deel vertrouwt voornamelijk op een uitbesteed personeelsmodel.

Deze resultaten lijken te wijzen op een toename van het gebruik van uitbesteed personeel in de afgelopen jaren.
In de enquête van 2017 is een vergelijkbare vraag gesteld, maar de resultaten zijn niet direct vergelijkbaar omdat de antwoordmogelijkheden verschillen. In 2017 gaf meer dan 70% aan gebruik te maken van een intern personeelsmodel (de rest via outsourcing).
Dit suggereert dat het gebruik van personeel van derden tegenwoordig vaker voorkomt dan enkele jaren geleden.

Hoe zit het met het gebruik van technologie en automatisering om de personeelsbehoefte te verminderen? Een van de meest veelbelovende benaderingen op dit gebied is het grotere gebruik van AI voor datacenteractiviteiten. Het eigen onderzoek van Uptime suggereert dat bepaalde taken effectief kunnen worden geautomatiseerd (mogelijk gemaakt door AI) en dat kleinere datacenters helemaal zonder personeel kunnen werken. Maar in grotere datacenters kunnen AI-gestuurde benaderingen grenzen hebben en zijn ze tegenwoordig op veel gebieden niet bewezen.

Toch zijn de meesten in de branche het erover eens: bijna 80% gelooft dat AI het personeelsbestand van hun datacenteractiviteiten zal verminderen. Zoals weergegeven in figuur 20 denkt een derde dat dit binnen de komende vijf jaar zal worden bereikt; de meesten denken dat het langer zal duren. Deze resultaten zijn bijna identiek aan een jaar geleden toen we dezelfde vraag stelden.

Bron: Uptime Institute Global Survey of IT and Data Center Managers 2020